Tarcza Antykryzysowa 6.0 - Tarcza branżowa
Od 1 lutego 2021 roku decyzją Rady Ministrów została rozszerzona lista działalności uprawnionych do uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń w ramach art. 15 gga ustawy o COVID-19.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (dziennikustaw.gov.pl)
Pomoc będzie udzielana dodatkowo również przedsiębiorcom, którzy prowadzili jako rodzaj przeważającej działalność gospodarczej, zgodnie z zapisami w rejestrze REGON na 30.11.2020 roku, działalność oznaczoną kodami PKD:
55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania
55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
55.30.Z Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe
79.11.A Działalność agentów turystycznych
79.12.Z Działalność organizatorów turystyki
Wnioski o przyznanie świadczeń (VIA-WOMPP - art. 15 gga) na rzecz ochrony miejsc pracy można składać do 31 marca 2021 roku.
*****
Termin na składanie wniosków dla przedsiębiorców, którzy prowadzili przeważającą działalność oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD (2007), jako rodzaj przeważającej działalności niżej wymienionymi kodami na dzień 30 września 2020 roku, wg danych zawartych w rejestrze REGON – nie ulega zmianie – 28 luty 2021 r.
Lp. | Symbol kodu PKD uprawniający do wsparcia w ramach art. 15gga | Nazwa działalności |
---|---|---|
1. | 47.71.Z | Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
2. | 47.72.Z | Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
3. | 47.81.Z | Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach |
4. | 47.82.Z | Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach |
5. | 47.89.Z | Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach |
6. | 49.39.Z | Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany |
7. | 56.10.A | Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne |
8. | 56.10.B | Ruchome placówki gastronomiczne |
9. | 56.21.Z | Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) |
10. | 56.29.Z | Pozostała usługowa działalność gastronomiczna |
11. | 56.30.Z | Przygotowywanie i podawanie napojów |
12. | 59.11.Z | Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych |
13. | 59.12.Z | Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi |
14. | 59.13.Z | Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych |
15. | 59.14.Z | Działalność związana z projekcją filmów |
16. | 59.20.Z | Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych |
17. | 74.20.Z | Działalność fotograficzna |
18. | 77.21.Z | Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego |
19. | 79.90.A | Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych |
20. | 82.30.Z | Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów |
21. | 85.51.Z | Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych |
22. | 85.52.Z | Pozaszkolne formy edukacji artystycznej |
23. | 85.53.Z | Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu |
24. | 85.59.A | Nauka języków obcych |
25. | 85.59.B | Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane |
26. | 86.10.Z | Działalność szpitali (w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1662), lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej |
27. | 86.90.A | Działalność fizjoterapeutyczna |
28. | 86.90.D | Działalność paramedyczna |
29. | 90.01.Z | Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych |
30. | 90.02.Z | Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych |
31. | 90.04.Z | Działalność obiektów kulturalnych |
32. | 91.02.Z | Działalność muzeów |
33. | 93.11.Z | Działalność obiektów sportowych |
34. | 93.13.Z | Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej |
35. | 93.19.Z | Pozostała działalność związana ze sportem |
36. | 93.21.Z | Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki |
37. | 93.29.A | Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych |
38. | 93.29.B | Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna |
39. | 93.29.Z | Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna |
40. | 96.01.Z | Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich |
41. | 96.04.Z | Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej |
Do wniosku przedsiębiorca powinien załączyć:
- pełnomocnictwo - jeśli wniosek składa pełnomocnik (pełnomocnictwo powinno zawierać umocowanie do prowadzenia sprawy w zakresie wniosku w szczególności podpisania umowy, zaciągania zobowiązań, składania oświadczeń oraz składania rozliczenia),
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków.
W przypadku dołączenia wykazu pracowników, konieczne jest również (po złożeniu wniosku - znając jego nr) dołączenie w systemie (www.praca.gov.pl) wypełnionego Załącznika nr 2 do Umowy (jako dodatkowy załącznik, pismo w sprawie).
Niezbędne informacje w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy:
Tarcza 6.0 – nowe wsparcie dla wybranych branż | Biznes.gov.pl - Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy
Warunki konieczne do spełnienia przez przedsiębiorcę:
- zanotowany spadek przychodów, z działalności w rozumieniu przepisów podatkowych, uzyskany w jednym z trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku spadł o 40% w następstwie wystąpienia COVID-19
w stosunku do przychodu z miesiąca poprzedzającego lub analogicznego miesiąca roku ubiegłego,
- nie zaleganie w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 roku, z wyjątkiem gdy zawarli umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności,
- brak przesłanek do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, w rozumieniu prawa upadłościowego,
- nie prowadzenie względem przedsiębiorcy postępowania restrukturyzacyjnego lub likwidacyjnego.
Wysokość dofinansowania:
- 2 000 zł do jednego 1 etatu pracowniczego miesięcznie (umowa o pracę, umowa zlecenie lub inna umowa o świadczenie usług od której istnieje obowiązek odprowadzenia składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe),
z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy, - przez łączny okres 3 miesięcy kalendarzowych, przypadających od miesiąca złożenia wniosku.
Świadczenie nie przysługuje:
- do wynagrodzenia pracownika, który został zatrudniony w okresie krótszym niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku,
- do wynagrodzenia pracownika, który w miesiącu poprzedzającym uzyskał wynagrodzenie wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku,
- do wynagrodzeń pracowników za miesiące, w których przedsiębiorca korzysta z innej formy dofinansowania wynagrodzeń pracowników udzielonej w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom Covid-19 (na podstawie art. 15g, 15gg, 15zzb).
Skorzystanie przez przedsiębiorcę, w poprzednich miesiącach z dofinansowania wynagrodzeń danego pracownika w ramach artykułu 15g lub 15 gg ustawy
z dnia 2 marca o szczególnych rozwiązaniach (…) - nie wyklucza możliwości uzyskania wsparcia w ramach art. 15gga.
Obowiązki przedsiębiorcy, który zawarł umowę o świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy:
- niewypowiadanie umowy o pracę pracownikom z przyczyn niedotyczących pracownika przez okres objęty dofinansowaniem;
- powiadamianie dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy w terminie 7 dni od dnia powzięcia informacji o zmianie mającej wpływ na wysokość wypłacanej transzy środków;
- rozliczenie otrzymanego dofinansowania i złożenie dokumentów potwierdzających wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania;
- zwrot niewykorzystanych środków w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania;
- poddanie się kontroli dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.
Wyjaśnienia Ministerstwa ws umów zleceń Tarcza 6.0 (art 15gga)
Kontakt: telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu 7:30 – 15:30
- 17 85 09 250
- 17 85 09 258
- 17 85 09 277
e-mail: tarcza@wup-rzeszow.pl
Informacje, formularze, załączniki i instrukcje znajdują się również na stronie:
https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/inneSprawy/listaDokumentow?dest=TARCZA
Wyjaśnienia Ministerstwa ws umów zleceń Tarcza 6.0 (art 15gga)