Wniosek o przyznanie świadczeń na ochronę miejsc składa się wyłącznie elektronicznie, do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Wejdź na stronę: www.praca.gov.pl
wybierz panel: Tarcza antykryzysowa
kliknij: Wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (VIA-WOMPP) – 15gga
przeczytaj informację, regulamin, pobierz pliki i wypełnij!
w polu adresat wniosku, podaj: Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie
Do wniosku przedsiębiorca powinien załączyć:
- pełnomocnictwo - jeśli wniosek składa pełnomocnik (pełnomocnictwo powinno zawierać umocowanie do prowadzenia sprawy w zakresie wniosku w szczególności podpisania umowy, zaciągania zobowiązań, składania oświadczeń oraz składania rozliczenia),
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków.
W przypadku dołączenia wykazu pracowników, konieczne jest również (po złożeniu wniosku - znając jego nr) dołączenie w systemie (www.praca.gov.pl) wypełnionego Załącznika nr 2 do Umowy (jako dodatkowy załącznik, pismo w sprawie).
Niezbędne informacje w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy:
Tarcza 6.0 – nowe wsparcie dla wybranych branż | Biznes.gov.pl - Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy
Warunki konieczne do spełnienia przez przedsiębiorcę:
- zanotowany spadek przychodów, z działalności w rozumieniu przepisów podatkowych, uzyskany w jednym z trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku spadł o 40% w następstwie wystąpienia COVID-19
w stosunku do przychodu z miesiąca poprzedzającego lub analogicznego miesiąca roku ubiegłego,
- nie zaleganie w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 roku, z wyjątkiem gdy zawarli umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności,
- brak przesłanek do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, w rozumieniu prawa upadłościowego,
- nie prowadzenie względem przedsiębiorcy postępowania restrukturyzacyjnego lub likwidacyjnego.
Wysokość dofinansowania:
- 2 000 zł do jednego 1 etatu pracowniczego miesięcznie (umowa o pracę, umowa zlecenie lub inna umowa o świadczenie usług od której istnieje obowiązek odprowadzenia składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe),
z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy, - przez łączny okres 3 miesięcy kalendarzowych, przypadających od miesiąca złożenia wniosku.
Świadczenie nie przysługuje:
- do wynagrodzenia pracownika, który został zatrudniony w okresie krótszym niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku,
- do wynagrodzenia pracownika, który w miesiącu poprzedzającym uzyskał wynagrodzenie wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku,
- do wynagrodzeń pracowników za miesiące, w których przedsiębiorca korzysta z innej formy dofinansowania wynagrodzeń pracowników udzielonej w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom Covid-19 (na podstawie art. 15g, 15gg, 15zzb).
Skorzystanie przez przedsiębiorcę, w poprzednich miesiącach z dofinansowania wynagrodzeń danego pracownika w ramach artykułu 15g lub 15 gg ustawy
z dnia 2 marca o szczególnych rozwiązaniach (…) - nie wyklucza możliwości uzyskania wsparcia w ramach art. 15gga.
Obowiązki przedsiębiorcy, który zawarł umowę o świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy:
- niewypowiadanie umowy o pracę pracownikom z przyczyn niedotyczących pracownika przez okres objęty dofinansowaniem;
- powiadamianie dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy w terminie 7 dni od dnia powzięcia informacji o zmianie mającej wpływ na wysokość wypłacanej transzy środków;
- rozliczenie otrzymanego dofinansowania i złożenie dokumentów potwierdzających wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania;
- zwrot niewykorzystanych środków w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania;
- poddanie się kontroli dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.
Wyjaśnienia Ministerstwa ws umów zleceń Tarcza 6.0 (art 15gga)
Kontakt: telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu 7:30 – 15:30
- 17 85 09 248
- 17 85 09 251
- 17 85 09 258
- 17 85 09 277
e-mail: tarcza@wup-rzeszow.pl
*****
Zgodnie z obowiązująca obecnie ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wnioski o przyznanie świadczeń na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, o których mowa w art. 15g, art. 15ga i art. 15gg, mogą być składane do dnia 10 czerwca 2021 r.
*****
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, że Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało informacje dotyczące jednolitego dla wszystkich Beneficjentów w Polsce sposobu rozliczenia świadczeń przyznanych na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19 (art. 15g), jak również nieobjętych przestojem (art. 15gg).
Szczegółowe informacje dotyczące rozliczenia środków oraz stosowne do tego formularze dostępne są pod linkami:
- dla wniosków z art. 15g:
https://wuprzeszow.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/15g-rozliczenie
- dla wniosków z art. 15gg:
Przed wypełnianiem formularza rozliczeniowego prosimy o zapoznanie się z instrukcją!
Jednocześnie informujemy, że:
- Zgodnie z umową / zapisami ustawy Beneficjent zobowiązany jest do rozliczenia w/w środków w terminie do 30 dni od zakończenia okresu wsparcia. Beneficjentów, którzy z uwagi na opóźnienie w udostępnieniu przez MRPiPS jednolitej metodologii rozliczeń w/w środków nie byli bądź nie będą w stanie złożyć rozliczenia w terminie wynikającym z podpisanej umowy z WUP w Rzeszowie – prosimy o złożenie rozliczeń możliwie jak najszybciej z uwzględnieniem czasu koniecznego do przygotowania dokumentów.
- Wszystkich Beneficjentów, którzy złożyli dokumenty rozliczeniowe do WUP w Rzeszowie przed opublikowaniem jednolitej metodologii rozliczeń – prosimy o nieskładanie ponowne dokumentów w oparciu o sposób rozliczeń ostatecznie zatwierdzony przez MRPiPS. Każde z dotychczas złożonych rozliczeń zostanie zweryfikowane przez pracowników WUP w kontekście jego poprawności oraz ewentualnych braków wynikających z różnic pomiędzy pierwotnymi założeniami rozliczeń udostępnianymi przez WUP w Rzeszowie, a tymi zatwierdzonymi przez MRPiPS. W sytuacji wystąpienia takich braków WUP zwróci się do Beneficjenta drogą pisemną z prośbą o uzupełnienie.
- Jednym z dokumentów wskazanych przez MRPiPS, który należałoby dołączyć do rozliczenia jest „wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek". W związku z tym, że WUP w Rzeszowie każdorazowo żądał od Beneficjentów przedłożenia w/w dokumentu przed podpisaniem umowy, nie ma potrzeby składania niniejszego „wykazu" ponownie na etapie rozliczenia.
- W przypadku dokonywania zwrotów niewykorzystanych środków – prosimy o ich dokonywanie na rachunek bankowy, z którego dotacja została przekazana oraz wskazywanie w opisie przelewu numeru umowy / wniosku oraz n-ru NIP firmy – tak, aby zwrot był identyfikowalny.
W przypadku wniosków z art. 15g dokumenty należy przesłać do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie wybierając jedną z form:
Instrukcja składania wniosków poprzez portal praca.gov.pl dostępna jest tutaj: https://pliki.praca.gov.pl/Tarcza_antykryzysowa/15g_FGSP_rozliczenie/15g_instrukcja_VIA-WOMPR_v1_08.07.2020.pdf
- DLA BENEFICJENTÓW, KTÓRZY SKŁADALI WNIOSKI W WERSJI ELEKTRONICZNEJ (W PORTALU PRACA.GOV.PL): poprzez stronę www.praca.gov.pl – wchodząc na własne konto i korzystając w odniesieniu do konkretnego wniosku z opcji „kontynuuj korespondencję", a następnie wybierając „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (VIA-WOMPR)"
- DLA BENEFICJENTÓW, KTÓRZY SKŁADALI WNIOSKI W WERSJI PAPIEROWEJ
- na adres:
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie ul. Naruszewicza 11 35-055 Rzeszów
(z zastrzeżeniem, aby formularz rozliczeniowy został przekazany w formie elektronicznej, np. na płycie CD bądź na pendrive)
lub
- poprzez ePUAP
wybierz: -> sprawy ogólne -> pisma do urzędu -> Pismo ogólne do podmiotu publicznego - stary wzór -> załatw sprawę -> ustaw/ zmień adresata (Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie) -> wypełnić rodzaj pisma oraz dodać załączniki -> zapisz -> dalej-> podpisz
W przypadku wniosków z art. 15gg dokumenty należy przesłać do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie wyłącznie poprzez portal praca.gov.pl – wchodząc na własne konto i korzystając w odniesieniu do konkretnego wniosku z opcji „kontynuuj korespondencję", a następnie wybierając „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (VIA-WOMPNR)".
W razie ewentualnych wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny
(17) 85 09 247