Wydawca treści

Tarcza branżowa 9.0 - nabór zakończony

Podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2021 r. (Dz. U. poz. 713) zmieniające rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371), link:

http://isap.sejm.gov.pl/

To rozporządzenie między innymi wydłuża i poszerza pomoc dla przedsiębiorców przeznaczoną na dofinansowanie miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Oprócz dotychczasowych branż, które mogą ponownie starać się o pomoc (lista poniżej), na wsparcie w postaci dopłat na utrzymanie miejsc pracy przez trzy miesiące (począwszy od miesiąca, w którym został złożony wniosek) w wysokości 2 tysięcy złotych na etat, mogą liczyć kolejne, w tym m.in. salony kosmetyczne, fryzjerskie, sklepy meblowe, budowlane oraz prowadzące handel detaliczny w galeriach handlowych, w tym sprzedaż sprzętu elektronicznego i sportowego. Pomoc ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych obejmie 59 kodów PKD, weryfikowanych na podstawie przeważającego kodu PKD prowadzonej działalności, według rejestru REGON (GUS) – na dzień 31 marca 2021 roku. Od tej zasady przepisy nie przewidują żadnych odstępstw (lista poniżej).

Wnioski, elektronicznie, poprzez stronę www.praca.gov.pl można składać od 26 kwietnia do 30 czerwca 2021 roku.

Link: https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/inneSprawy/listaDokumentow?dest=TARCZA

Rozporządzenie przewiduje:

  • przedłużenie terminu składania wniosków do 30 czerwca 2021 r. dla 43 rodzajów działalności gospodarczej ujętych według kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które już wcześniej były pomocą w ramach Tarczy branżowej (na podst. art. 15gga);
  • dodanie kolejnych 16 kodów PKD umożliwiających złożenie do dnia 30 czerwca 2021 r. wniosków o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników na 3 miesiące;
  • zmianę/dodanie nowego terminu - 31 marca 2021 r. weryfikacji przeważającego kodu PKD prowadzonej działalności, wg rejestru REGON (GUS);
  • dodanie miesiąca „luty 2020 r." jako dodatkowego okresu bazowego/porównawczego dla wykazania spadku przychodów z działalności gospodarczej;
  • umożliwienie otrzymania wsparcia na kolejne 3 miesiące przez firmy, które już wcześniej otrzymały pomoc w ramach Tarczy branżowej (na podstawie art. 15gga).

Nowe/zmienione warunki do spełnienia przez przedsiębiorcę:

  • prowadzenie działalności gospodarczej oznaczoną określonym kodem PKD (lista poniżej) jako rodzaj przeważającej działalności na dzień 31 marca 2021 r. – weryfikowanej na podstawie rejestru REGON (GUS) – od tej zasady nie przewidziano żadnego odstępstwa;
  • wykazanie 40 proc. spadku przychodów – chodzi o przychód z działalności gospodarczej uzyskany w jednym z trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku w stosunku do przychodu uzyskanego:

- w miesiącu poprzednim lub
- w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub
- w lutym 2020 r.
- lub we wrześniu 2020 r.

Pozostałe/dotychczasowe warunki do spełnienia przez przedsiębiorcę:
  • nie zaleganie w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 roku, z wyjątkiem gdy zawarli umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności,
  • brak przesłanek do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, w rozumieniu prawa upadłościowego,
  • nie prowadzenie względem przedsiębiorcy postępowania restrukturyzacyjnego lub likwidacyjnego.

Świadczenie nie przysługuje:

  • do wynagrodzenia pracownika, który został zatrudniony w okresie krótszym niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku;
  • do wynagrodzenia pracownika, który w miesiącu poprzedzającym uzyskał wynagrodzenie wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku;
  • do wynagrodzeń pracowników za miesiące, w których przedsiębiorca korzysta z innej formy dofinansowania wynagrodzeń pracowników udzielonej w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom Covid-19 (na podstawie art. 15g, 15gg, 15zzb, 15gga).

Skorzystanie przez przedsiębiorcę, w poprzednich miesiącach z dofinansowania wynagrodzeń danego pracownika w ramach artykułu 15g lub 15 gg, 15gga ustawy z dnia 2 marca o szczególnych rozwiązaniach (…) - nie wyklucza możliwości uzyskania wsparcia z obecnej wersji Tarczy.

Obowiązki przedsiębiorcy, który zawarł umowę o świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy:

  • niewypowiadanie umowy o pracę pracownikom z przyczyn niedotyczących pracownika przez okres objęty dofinansowaniem;
  • powiadamianie dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy w terminie 7 dni od dnia powzięcia informacji o zmianie mającej wpływ na wysokość wypłacanej transzy środków. Informację taką prześlij elektronicznie korzystając ze strony: www.praca.gov.pl;
  • rozliczenie otrzymanego dofinansowania i złożenie dokumentów potwierdzających wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania – rozlicz otrzymane dofinansowanie - złóż dokumenty potwierdzające wykorzystanie środków oraz zwrot niewykorzystanych środków (przelew na rachunek, z którego otrzymano wsparcie);
  • zwrot niewykorzystanych środków w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania;
  • poddanie się kontroli dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.

Lista aktualnych kodów PKD przeważającej działalności gospodarczej - uprawnionych do otrzymania dofinansowania - weryfikowanych na podstawie rejestru REGON (GUS) (PKD przedsiębiorcy weryfikowane jest na 31 marca 2021 r.)
 

Symbol przeważającego kodu PKD (wg REGON) dodany Rozporządzeniem z 16.04. 2021 r.

Dotychczasowy symbol przeważającego kodu PKD, który uprawnia do złożenia ponownie wniosku

Lp.

Symbol przeważającego kodu PKD (wg REGON)

Nazwa działalności

1.

47.41.Z

Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

2.

47.42.Z 

Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

3.

47.43.Z 

Sprzedaż detaliczna sprzętu audiowizualnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

4.

47.51.Z 

Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

5.

47.52.Z 

Sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

6.

47.53.Z

Sprzedaż detaliczna dywanów, chodników i innych pokryć podłogowych oraz pokryć ściennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

7.

47.54.Z 

Sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

8.

47.59.Z

Sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

9.

47.64.Z

Sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

10.

47.65.Z 

Sprzedaż detaliczna gier i zabawek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

11.

47.71.Z

Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

12.

47.72.Z

Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

13.

47.75.Z 

Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

14.

47.77.Z

Sprzedaż detaliczna zegarków, zegarów i biżuterii prowadzona w wyspecjalizowanych

15.

49.39.Z

Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany

16.

55.10.Z

Hotele i podobne obiekty zakwaterowania

17.

55.20.Z

Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania

18.

55.30.Z

Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe

19.

56.10.A

Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne

20.

56.10.B

Ruchome placówki gastronomiczne

21.

56.21.Z

Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)

22.

56.29.Z

Pozostała usługowa działalność gastronomiczna

23.

56.30.Z

Przygotowywanie i podawanie napojów

24.

59.11.Z

Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych

25.

59.12.Z

Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi

26.

59.13.Z

Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych

27.

59.14.Z

Działalność związana z projekcją filmów

28.

59.20.Z

Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych

29.

74.20.Z

Działalność fotograficzna

30.

77.21.Z

Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego

31.

77.29.Z 

Wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego

32.

77.39.Z

Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane

33.

79.11.A

Działalność agentów turystycznych 

34.

79.12.Z

Działalność organizatorów turystyki

35.

79.90.A

Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych

36.

82.30.Z

Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów

37.

85.51.Z

Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

38.

85.52.Z

Pozaszkolne formy edukacji artystycznej

39.

85.53.Z

Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu

40.

85.59.A

Nauka języków obcych

41.

85.59.B

Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

42.

86.10.Z

Działalność szpitali (w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1662 oraz z 2021 r. poz. 36 i 97), lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej

43.

86.90.A

Działalność fizjoterapeutyczna

44.

86.90.D

Działalność paramedyczna

45.

90.01.Z

Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych

46.

90.02.Z

Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych

47.

90.04.Z

Działalność obiektów kulturalnych

48.

91.02.Z

Działalność muzeów

49.

93.11.Z

Działalność obiektów sportowych

50.

93.13.Z

Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej

51.

93.19.Z

Pozostała działalność związana ze sportem

52.

93.21.Z

Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki

53.

93.29.A

Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych

54.

93.29.B

Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

55.

93.29.Z

Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

56.

96.01.Z

Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich

57.

96.02.Z

Fryzjerstwo i pozostałe usługi kosmetyczne

58.

96.04.Z

Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

59.

96.09.Z 

Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

Do wniosku przedsiębiorca powinien załączyć:

  • pełnomocnictwo – obowiązkowo w przypadku gdy wniosek składa wspólnik spółki cywilnej lub pełnomocnik firmy (pełnomocnictwo powinno zawierać umocowanie do prowadzenia sprawy w zakresie wniosku w szczególności podpisania umowy, zaciągania zobowiązań, składania oświadczeń oraz składania rozliczenia),
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków.

Wykaz pracowników (wzór dostępny na stronie praca.gov.pl) należy zachować na potrzeby kontroli. Nie jest wymagane dołączenie wykazu do wniosku

W przypadku dołączenia wykazu pracowników, konieczne jest również (po złożeniu wniosku - znając jego nr) dołączenie w systemie (www.praca.gov.pl) wypełnionego Załącznika nr 2 do Umowy – link  (jako dodatkowy załącznik, pismo w sprawie)

Świadczenia wypłacone na rzecz ochrony miejsc pracy (dotacja) ze środków FGŚP na podstawie art. 15gga ustawy COVID stanowią pomoc publiczną.

Jeżeli korzystasz z wielu instrumentów wsparcia, np. mikropożyczki udzielanej przez powiatowe urzędy pracy, zwolnienia z podatku od nieruchomości oraz ulg w zakresie należności z tytułu najmu, lub otrzymałeś już wcześniej pomoc przyznaną w ramach Tarczy branżowej (art. 15gga), sprawdź zasady kumulacji.

Przed złożeniem wniosku o pomoc, sprawdź, które instrumenty sumują się ze sobą.

Tabelę łączenia poszczególnych rodzajów pomocy publicznej związanej z COVID-19 znajdziesz tutaj:
https://www.uokik.gov.pl/covid19_a_pomoc_publiczna.php#faq3997

Kontakt: telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu 7:30 – 15:30

17 85 09 250
17 85 09 258
17 85 09 277

e-mail: tarcza@wup-rzeszow.pl

Załączniki