- Przygotowanie podziału przyznanych Województwu środków Funduszu Pracy, z uwzględnieniem kierunków i priorytetów określonych w regionalnym planie działań na rzecz zatrudnienia, na działania na rzecz promocji zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i aktywizacji bezrobotnych;
- Programowanie i wykonywanie zadań realizowanych przy współfinansowaniu EFS przez wykonywanie zadań wynikających z programów, o których mowa w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju albo na zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a także Strategii Rozwoju Kraju 2020 i ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020;
- Koordynowanie na terenie województwa realizacji programów aktywizacji zawodowej finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy;
- Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
- Inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
- Inicjowanie programów regionalnych i ich realizacja w porozumieniu z powiatowymi urzędami pracy;
- Zlecanie działań aktywizacyjnych;
- Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw członkowskich UE, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do UE oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, mogących korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w szczególności:
- pełnienie funkcji instytucji właściwej,
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków bezrobotnych o wydanie odpowiednich dokumentów w sprawach świadczeń z tytułu bezrobocia,
- wydawanie decyzji w sprawach wymienionych w art. 8a ustawy, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 1;
- Koordynowanie realizacji zadania, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 1;w Oddziałach Zamiejscowych w Krośnie, Przemyślu i Tarnobrzegu;
- Realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
- Współdziałanie z właściwymi organami oświatowymi, szkołami i szkołami wyższymi w harmonizowaniu kształcenia zawodowego z potrzebami rynku pracy;
- Przygotowanie projektu opinii kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców;
- Prowadzenie spraw związanych z działalnością Komisji Wojewódzkiej ds. Służby Zastępczej;
- Realizacja zadań w zakresie służby zastępczej;
- Prowadzenie rejestru agencji zatrudnienia, wydawanie certyfikatów o dokonaniu wpisu do rejestru agencji zatrudnienia oraz kontrola w zakresie przestrzegania warunków prowadzenia działalności agencji zatrudnienia;
- Wydawanie zaświadczeń stwierdzających charakter, okres i rodzaj działalności wykonywanej na terenie RP przez obywateli państwa członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zamierzającego podjąć lub wykonywać działalność na terenie w/w państw;
- Udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie i świadczonej przez publiczne służby zatrudnienia;
- Współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w tworzeniu rejestrów centralnych;
- Współpraca na terenie województwa z powiatowymi urzędami pracy w zakresie organizacji szkoleń, przygotowania zawodowego dorosłych i staży, w szczególności przez prowadzenie dialogu społecznego w zakresie polityki zatrudnienia i kształcenia ustawicznego;
- Realizacja wyznaczonych celów i zadań w zakresie kontroli zarządczej;
- Przygotowywanie informacji do zamieszczenia na stronie internetowej Urzędu oraz ich aktualizacja;
- Przygotowywanie informacji niezbędnych do zamieszczenia na stronie podmiotowej BIP oraz ich aktualizacja;
- Planowanie wydatków i gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację zadań Wydziału;
- Opracowywanie i przedkładanie do zaaprobowania Wicedyrektorowi ds. Rynku Pracy materiałów i informacji rozpatrywanych przez Sejmik i Zarząd oraz WRRP z zakresu wojewódzkiego rynku pracy;
- Realizacja projektów doskonalących merytoryczny obszar i zakres obowiązków Wydziału;
- Opracowywanie projektów aktów normatywnych Dyrektora z zakresu działania wydziału, a także przygotowywanie niezbędnych zmian ww. aktów oraz przekazywanie aktów normatywnych Dyrektora, po ich podpisaniu do Wydziału Administracyjnego, celem rejestracji w rejestrze;
- Przygotowywanie upoważnień i pełnomocnictw Dyrektora z zakresu działania Wydziału, oraz przekazywanie upoważnień i pełnomocnictw, po ich podpisaniu do Wydziału Administracyjnego, celem rejestracji w rejestrach;
- Opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw Zarządu lub Marszałka oraz kierowanie wniosków o udzielenie upoważnień i pełnomocnictw do Zarządu i Marszałka z zakresu działania Wydziału;
- Udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnianie informacji publicznej, przygotowywanie decyzji odmawiających i umarzających postępowanie o udostępnienie informacji publicznej w zakresie zadań Wydziału;
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
Do zadań Wydziału Rynku Pracy należy w szczególności:
Wydział Rynku Pracy
Siedziba Wydziału: Rzeszów, ul. Adama Stanisława Naruszewicza 11
Kierownik Wydziału Katarzyna Kubis-Ciupińska
tel. bezpośredni (17) 74 32 808
Z-ca Kierownika Wydziału Antoni Urban
tel. bezpośredni (17) 74 32 812
Pracownicy:
Janusz Cyzio
Aneta Kolarska
Paulina Kałuża
tel. bezpośredni (17) 85 09 204
Grzegorz Raczak
Bernadetta Kmieć
tel. bezpośredni (17) 74 32 810
Anna Cichoń
Beata Adamiec
Mariusz Blicharz
tel. bezpośredni (17) 85 09 211
Joanna Piórkowska
tel. bezpośredni (17) 85 09 212